söndag 5 december 2010

[ smart eller smart ]

Vad är en smart människa? Vem är smart? Hur klassar man liksom en smart människa? Man kan ju vara smart på olika sätt. Man kan vara en Mark Zuckerberg som e helt sjuk på att programmera och hacka. Man kan vara en klok människa som har talang att föra sin talan. Man kan vara sjukt allmänbildad. Eller logisk och vara medlem i Mensa.

Vi spelade TP häromkvällen, och för mig som verkligen inte kan skryta med att vara allmänbildad gick det brutaldåligt. Jag har verkligen försökt att bli allmänbildad, lyssnat på P1, läst tidningen, pluggat MIG-frågor, men det går inte in! Jag är helt enkelt inte skapad till att vara sån.

I mina ögon är jag ganska korkad. För mig är en allmänbildad människa smart. Men är jag fortfarande korkad om jag är bland de 4% med bäst resultat i Mensa i Sverige?

2 kommentarer:

  1. snyggt, baby! och jag står fast vid mitt. en klurig människa, alltså en som kan klura/räkna ut saker, är smart. en allmänbildad är kunnig. en som kan föra resonemang ser jag också som kunnig OCH reflekterande. ergo: du är smart. jag är kunnig och nog reflekterande.

    /barbro

    SvaraRadera
  2. åhhh yippie!! din blogg e igång igen - ja har längtat!! diggar din nya style o gillar dina funderingar vännen! jag tycker du är både klurig o kunnig. håller med om att vi alla är smarta (ok kan räkna upp ett par undantag i PH-land) men på olika saker. tur e la de annars hade de blitt himla tjatigt!! saknar dig raring o ser framemot att kramas o skratta o flumprata mer live! yeah! puss o kram

    SvaraRadera